Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(14)
Forma i typ
Książki
(14)
Proza
(4)
Dostępność
dostępne
(14)
Placówka
Wypożyczalnia
(14)
Autor
Nowakowski Paweł
(3)
Frenger Marek
(2)
Babczyński Rafał. (1959- )
(1)
Damaschke Dorota
(1)
Gwiazda-Elmerych Małgorzata. (1967-)
(1)
Jasina Zbigniew (1956- )
(1)
Karwowski Antoni (1948- )
(1)
Kępisty Iwona
(1)
Mieczysłavsky Rafał (1977- )
(1)
Niewrzęda Krzysztof. (1964- )
(1)
Pląder Halina
(1)
Sarna Paweł (1977- )
(1)
Waligórska Zuzanna (1992- )
(1)
Wiśniewski Marek (1961- )
(1)
Zimny Patryk (1988- )
(1)
Zwilnian Grabowski Tadeusz. (1926-2012)
(1)
Żymła Marek (1956- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Odbiorca
Dorośli
(4)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Temat: czas
2001-
(5)
Gatunek
Poezja polska
(10)
Powieść polska
(4)
Powieść obyczajowa
(3)
14 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Toto. /Małgorzata Gwiazda-Elmerych ; [zdjęcia Rafał Babczyński]. - Szczecin : Wydawnictwo Forma, copyright 2014. - 189 stron, : ilustracje ; 20 cm.
(Seria Fioletowa)
Powieść Małgorzaty Gwiazdy-Elmerych to historia samotności. Renata, której życie obserwujemy od lat dziecinnych, określana mianem „Toto”, „Coś” albo „Głupek”, skazana jest na życie na uboczu. Po traumie domu rodzinnego, przestrzenią w której żyje bohaterka są dworce, pociągi i pustostany. Relacje budowane z innymi bezdomnymi są krótkotrwałe, co wynika ze specyfiki tej grupy, a nieufność Renaty pogłębia jej samotność i wpływa na wypaczone widzenie świata. W świecie tym nie ma odcieni szarości, wszystko jest czarne lub białe, a hierarchia moralna i społeczna bezdomnych, konstruowana jest na zupełnie innych zasadach od tych, które znamy. Fatum ciążące nad bohaterką, co jakiś czas daje o sobie znać i tylko całkowity brak nadziei pozwala jej dalej żyć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Inne światło / Zbigniew Jasina. - Szczecin : Wydawnictwo Forma, copyright 2011. - 60 s. : il. ; 18 cm.
(Tablice.)
Zbigniew Jasina wpisuje się na długą listę autorów, zafascynowanych antycznymi źródłami, odkrywanymi w prywatnej archeologii poetyckiej, która wykracza poza rolę śródziemnomorskiego turysty. Konfrontacja wspaniałej przeszłości z teraźniejszością wyzwala refleksje wielokierunkowe, ale mieszczące się w polu już wielokrotnie zagospodarowanym. Dlatego lektura tych wierszy nieuchronnie ożywia ich najważniejszy kontekst literacki – twórczość Zbigniewa Herberta. Tym bardziej, iż rozważania Jasiny skupiają się w podobnych jak u Herberta rewindykacjach. Są to rekonstrukcje domniemanych dramatów i klęsk osobistych postaci spoza pierwszego planu, tych przeoczonych i przemilczanych przez historiografię, bohaterów epizodów, którym nie przyznano statusu tragedii, odmówiono rozgłosu i upamiętnienia. Dziś trudno jednak odnaleźć właściwe proporcje dawnych zdarzeń i czynów, dokonać sprawiedliwej charakterystyki ich sprawców, a tym bardziej formułować jakieś oceny moralne. A jednak, mimo tych wątpliwości, poeta wciąż ponawia próby odnalezienia brakujących ogniw łańcucha dziejów: tego co się wydarzyło „między” pierwotnym kształtem budowli a jej ruiną. Docieka przyczyn upadku i poszukuje w dziejach cezury, jakiegoś przełomowego momentu, który wyznacza początek Końca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Popiół / Krzysztof Niewrzęda ; [zdj. Dorota Damaschke]. - Szczecin : Wydawnictwo Forma, copyright 2012. - 56 s. : il. ; 18 cm.
(Tablice.)
Popiół Krzysztofa Niewrzędy nie ma być wcale metonimią pożaru, zapowiedzią śmierci lub marności świata, skazanego na nieuchronną zagładę, ani znakiem powszechnej katastrofy, ani gestem osobistego przełomu, w którym autor przekreśla cały swój dotychczasowy dorobek. Popiół po prostu wypełnia popielniczki piszącego palacza jako uboczny skutek wysiłku poetyckiego. Jest zatem przeciwnie do oczekiwań – symptomem odrodzenia wyobraźni i przypływu twórczej furii. Zamiast iskry, ognia, płomienia i żaru. Jednak użycie słowa „popiół”, nakładające nowe konotacje na stare, pozostawia nieuniknioną dwuznaczność symbolu – potencjalnie oznaczającego zarówno konstrukcję jak destrukcję, kreację jak zniszczenie. Bo właśnie starcie tych żywiołów jest głównym tematem całej książki. Z jednej strony obserwujemy więc wymykającą się spod kontroli powódź słów, ich inspirujące samorództwo. Tutaj najważniejszy jest rytm i melodia, asonanse i konsonanse, decydujące o przebiegu wiersza. niby kamienie na drodze wartkiego potoku. Z drugiej strony – minimal poetry w postaci miniatur, zredukowanych do materiału niezbędnego, a więc dobieranego z powściągliwym skąpstwem. Tu słowa wybrzmiewają jakby zdławione i ocalone z surowej czystki wykreśleń, obnażając zdania do szkieletu. Wiersze rozpięte między biegunami absurdu wszystkości a nicością milczenia, między pychą możliwości a pokorą wyboru, wyznaczają w istocie uniwersalny horyzont współczesnej poezji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rozsypanka / Halina Pląder. - Szczecin : Wydawnictwo Forma, copyright 2011. - 55, [1] s. ; 19 cm.
(Tablice.)
Halina Pląder, której pierwsza książka nie jest początkiem, ale podsumowaniem długiego etapu aktywności poetyckiej, należy do tych autorek, które potrafią z przemijania czerpać siłę, przywilej dojrzałości ciekawie zaś wykorzystać. Reminiscencje poetki, choć okruchowe i szkicowe, zachowują niepowtarzalny smak detalu. Tworzą wyraziste tło do niesporządzonego autoportretu, a jej wyczulenie na zapamiętany szczegół, zatrzymany bez żadnych uzupełnień dokonanych z perspektywy późniejszej wiedzy, ma wartość ocalenia. Autorka pozwala przy tym myślom biec za współbrzmieniem słów, łamie zdania na krótkie wersy, zagęszcza rymy, a całość układa w kunsztowny rytm zamknięty oryginalną puentą. Wszystko po to, by w porządku podpowiadanym przez tradycję – zarówno tę zapamiętaną z dzieciństwa, jak i tę oswojoną erudycyjnie, odnaleźć jedną z wersji siebie – już nie definiowanej przez bagaż autobiografii, ale uchwyconej w ulotnej chwili bieżącej. Z jej Rozsypanki rodzą się więc nowe układanki, podobne już raczej do scrabbli niż puzzli – bardziej skomplikowane niż pierwotnie, bo dopuszczające wielość rozwiązań. Ich zasadą jest ciągły ruch i niemożliwy finał. Dopóki powstają wiersze. z posłowia Piotra Michałowskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pokój na widoku / Paweł Sarna ; [zdj. Paweł Nowakowski]. - Szczecin : Wydawnictwo Forma, copyright 2014. - 48 s. : il. ; 19 cm.
(Tablice.)
Paweł Sarna pisze o „Sarnie”, a więc w jakiejś mierze o sobie – minionym, teraźniejszym i przyszłym, ale oznacza to także: zapamiętanym i wyimaginowanym. Psychologiczne odnogi życia – treści snów i marzeń na jawie – tworzą pogranicze biografii najbardziej problematyczne, choć niektóre motywy pozwalają się wpisać w chronologię zewnętrznych faktów, a te układają się wzdłuż dwóch wektorów: pamiętnikarskiej przeszłości i diarystycznie odnotowywanej teraźniejszości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zielone głębiny. / Tadeusz Zwilnian-Grabowski. - Szczecin-Bezrzecze : Wydawnictwo Forma, copyright 2009. - 397, [3] strony : ilustracje ; 20 cm.
(Seria Fioletowa)
"Zielone głębiny" to składająca się z trzech części powieść, która jest sagą rodzinną, opowiadającą o życiu trzech sióstr w okresie międzywojennym, w trakcie II Wojny Światowej i po wojnie. Jej tło stanowią trudne, a niejednokrotnie skrajne sytuacje, wynikające ze skomplikowanej historii tamtych czasów. Główne postaci powieści są wielokrotnie z nimi konfrontowane, co sprawia, iż losy ich stają się bez wątpienia dramatyczne, a wybory życiowe niezwykle trudne. Tym bardziej, że sił dostarczać może tylko wiara w to, iż w ostatecznym rozrachunku dojdzie do zwycięstwa nadziei nad zwątpieniem. Autor uznał wszystko to zaledwie za punkt wyjścia. Istotą książki jest bowiem psychologiczna analiza zachowań i postaw bohaterek Zielonych głębin. Daje ona czytelnikowi możliwość postrzegania biegu wydarzeń przez pryzmat wielowymiarowych wizerunków głównych postaci powieści - wizerunków stanowiących różnorodne mozaiki, w których wartości ducha przenikają się ze słabościami i upadkami ludzkiej natury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Fioletowa)
(Tryptyk szczeciński : opowieść pierwsza / Marek Frenger.)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
"Tym razem naprawdę..." inicjuje tryptyk szczeciński i jest pierwszą prawdziwie szczecińską, współczesną powieścią obyczajową, której akcja rozgrywa się pośród znanych i popularnych szczecińskich miejsc i zakątków. Jej bohatera, pracownika banku, stojącego u progu trzydziestego roku życia, nurtuje poczucie braku czegoś lub kogoś, kto nadałby jego życiu wartości. Czy kobieta, którą pozna Łukasz okaże się taką właśnie osobą? "Tym razem naprawdę..." jest opowieścią o potrzebie miłości i przyjaźni. Jest jednak także powieścią o konieczności dokonywania wyborów w okresie przekraczania smugi cienia. Towarzyszy temu intrygująca akcja, pełna zaskakujących zwrotów. A wszystko to zostało napisane tak, jakby autor dopiero niedawno otrząsnął się z przeżytej historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wiersze Iwony Kępisty to próba domu. Zbudowania i ocalenia domu. Który zarazem sam ocala to, co najważniejsze. Bo jest summą tego wszystkiego, co autorka próbuje połączyć znakiem równości i współzależności, a więc – pamięci, nadziei, miłości, rodziny, wiary, wierności wobec tradycji i miejsc.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Tablice.)
W wierszach Rafała Mieczysłavsky'ego odbijają się obawy jednostki osamotnionej w zatomizowanym społeczeństwie zglobalizowanego świata, której życie, za sprawą wszechobecnej wirtualności, toczy się głównie przez obecność w sieci, a za jej pośrednictwem ulega także spłaszczeniu. Świadomy tego autor szuka więc azylu w echach przeszłości, w dawnych zaklęciach filozofii, religii i oczywiście w dawnej poezji. Z tego powodu przywołuje klasycznych patronów, przede wszystkim amerykańskich beatników z Ginsbergiem na czele, twórcę protestsongów Boba Dylana, a także Whitmana i Owidiusza. Wynikająca z tego wielostylowość, która niekiedy mogłaby uchodzić za akt stylizacji, jest tak naprawdę próbą uchwycenia rzeczywistości w różne rejestry i echa poezji. Rafał Mieczysłavsky świadomie bowiem określa miejsce dla swych wierszy w tradycji i współczesności, ujawniając wyrazistą intertekstualną orientację.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Fioletowa)
(Tryptyk szczeciński : opowieść druga / Marek Frenger.)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
To był zwykły, szary, październikowy poniedziałek. Jednak nie dla Konrada. W tym dniu skończyło się jego małżeństwo. Ale tego samego dnia wydarzyło się coś jeszcze. Coś, od czego właściwie zaczyna się cała ta opowieść… Wszystkie moje wątpliwości – podobnie jak pierwsza część powieściowego tryptyku Marka Frengera (Tym razem naprawdę...) – to historia ze Szczecinem w tle, pełna życiowych refleksji, z dynamiczną akcją i zaskakującymi rozwiązaniami. To opowieść o emocjach. O tym, co w życiu najważniejsze. Także o tym, jak trudno naprawić popełnione błędy – zawrzeć kompromis i spotkać się w połowie drogi. Ale Wszystkie moje wątpliwości to również powieść o najgorszym z rozczarowań – rozczarowaniu samym sobą. I o tym, że czasem koniec czegoś, co wydawało się bardzo istotne, okazuje się początkiem czegoś istotniejszego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Tablice.)
Miniatury poetyckie Zuzanny Waligórskiej można czytać jako serię autonomicznych przygód lub zapisanych w dzienniku akcydensów życia, ale również zobaczyć, że układają się one w dynamiczny autoportret dojrzewania. Są świadectwami narodzin wrażliwości, zawartymi w opowieściach o kontaktach pierwotnych, bliskich zerowemu punktowi poznania. Mimo iż odkrycia i zdziwienia autorki Elementarza następują jeszcze w trybie zabawy, jest to już walka o istnienie. Próby przekroczenia JA i wyjścia na zewnątrz, nie są bowiem traktowane jak niewinna i niezobowiązująca degustacja owocu zakazanego, lecz jak hazardowa gra, od której wyniku zależy wszystko, czyli całe dorosłe życie, ponieważ wejście w świat będzie decyzją nieodwracalną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Teoria wszystkiego / Marek Wiśniewski. - Szczecin : Wydawnictwo Forma : Stowarzyszenie Officyna, copyright 2010. - 50 s. : il. ; 18 cm.
(Tablice.)
Quasi-naukowy tytuł tomiku Marka Wiśniewskiego otwiera rozległe horyzonty epistemologii, zapowiadając największe ambicje poznania. Ale już nagłówek pierwszego utworu zapowiedź tę relatywizuje, wpisując dumny projekt w cudzysłów drwiny i autoironii, za pomocą której autor Teorii wszystkiego komentuje swój luksus przebywania w centrum wielkich tematów. Jednocześnie, by nie dać się zamknąć w tego rodzaju pułapce, poeta podejmuje grę z banałem, odrzucając kolejne pokusy myśli oraz przetarte szlaki sztuki słowa. I grę tę wygrywa w mistrzowskich popisach. Jego wirtuozeria nie jest jednak wyłącznie obliczona na efekt. Penetrując najbliższą sobie przestrzeń, Marek Wiśniewski odkrywa w elementarnych konfiguracjach rzeczy, pierwotny a zarazem subiektywnie niepowtarzalny kształt świata, naznaczony swoją w nim obecnością, coś czego nie powiedział nikt przede mną – jak zapowiada tytuł jednego z jego wierszy. Trudno zatem stwierdzić, gdzie się kończy w tym wszystkim autoironia, a gdzie się zaczyna tryumf odkrywcy, tryumf olśnienia niezwykłością tego co zwyczajne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Poezja Marka Żymły to poezja, w której toczy się takie walki, gdzie stawką jest życie. To poezja pytań fundamentalnych i ostatecznych. To poezja, której istotą jest poważna rozmowa. Wszystko „dzieje się” tu w surowej, jakby „oczyszczonej” przestrzeni między człowiekiem a człowiekiem, między człowiekiem a Bogiem, między człowiekiem a śmiercią, czasem, przemijaniem. Świat tej poezji, świat jej bohatera, jest więc w szczególny sposób „ograniczony”, zamknięty, sprowadzony do tego, co elementarne. Ma to zapewne także decydujący wpływ na język poetycki: ascetyczny, oszczędny, najprostszy. Mimo więc, iż poeta niekiedy, bawi się pastiszem, poetycką aluzją, stylizacją, formą piosenki czy też innymi formami przyprawionymi żartem, błazeństwem, satyrą, ironią i autoironią, to w zasadniczej swej części i tonacji, liryka ta jest upartym, samotnym, pełnym lęków i wątpliwości, poszukiwaniem Sensu naszej rozpaczliwej i zachwycającej ludzkiej przygody, naszego nietrwałego pisania, niemożliwego utrwalania, naszego ocalania tego, czego ocalić się nie da. Ale jest też i drugi biegun tego doświadczenia, jest w poetyckim świecie Marka Żymły i nadzieja, czy choćby jej pragnienie, jej głód. z posłowia Bronisława Maja
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Tablice.)
Patryk Zimny stawia na maksymalizm i aktualizuje to hasło jako największe wyzwanie w swej poetyckiej wędrówce. Wskazuje drogę do sacrum, ku wieczności i sprawom ostatecznym, ale zarazem jeszcze wyraźniej dostrzega jej niedostępność. Widzi bowiem przepaść między patosem a trywialnością. Chce pisać o rzeczach wielkich, ale odrzuca ich żałosne substytuty oferowane przez codzienność. Program poetycki Patryka Zimnego opiera się na myśleniu istotnościowym i geologii sensu, który tkwi gdzieś pod powierzchnią języka. Ale ta nienowa utopia może się spełnić wyłącznie w uparcie powtarzanym postulacie, gdyż nie ma szansy na realizację w postaci jakiegoś negatywu słowa, który mógłby odkryć prawdę z pozycji antypoezji. Wyobraźnia Zimnego zresztą jedynie przechadza się krawędzią przepaści, bez pokusy samobójczego skoku ani ryzykownego „przejścia”. Sam widok przepaści uczy pokory i wpisuje wiersze w jakiś cudzysłowowy dystans, zaznaczający, że jako niedoskonałe twory języka są jedynym sposobem zbliżenia się do prawdy. Prawdy, którą trzeba (ale której nie można) odkrywać poznaniem pozawerbalnym. I pewnie właśnie dzięki temu powstają te wiersze – jako wiarygodne świadectwa niemocy dotarcia do niej słowem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej